Opening-Stokhasselt

Succesvolle eerste editie van Summerskool Stokhasselt

Op dinsdag 15 juli werd Summerskool Stokhasselt geopend door wethouder Marcelle Hendrickx. Tijdens deze opening zorgde meester/goochelaar Justin Vliegenthart voor een aantal boeiende goochelacts. 

De kinderen mochten vragen stellen aan de wethouder. Zij nodigde alle kinderen van de Summerskool Stokhasselt uit om na de zomervakantie bij haar in het stadskantoor op bezoek te komen om hun ervaringen te komen vertellen. Een uitnodiging die met gejuich werd ontvangen!

Stokhasselt-2
Organisatie

Leerlingen uit de groepen 4 en 5 van alle basisscholen in Stokhasselt konden zich opgeven voor de Summerskool. In totaal namen veertig kinderen van de basisscholen De Lochtenbergh, Aboe el-Chayr en De Regenboog deel aan het programma.
Het team bestond uit twee leerkrachten en een student pedagogiek. Zij werden ondersteund door vier gastouders, die ervoor zorgden dat er elke dag een lekkere lunch gereed stond en de leerkrachten hielpen bij de uitvoering van het programma.

Doelstelling
Het verlengen van onderwijs met twee weken om terugval van zes weken zomervakantie te beperken. En daarnaast: het prikkelen van de intrinsieke motivatie van kinderen om te leren.

Programma
Gedurende de eerste twee weken van de zomervakantie kregen de leerlingen een boeiend programma aangeboden rondom de thema’s techniek, sport, koken en mediawijsheid.
In het ochtendprogramma oriënteerden de kinderen zich op die thema’s middels aandacht voor taal, lezen, woordenschat en rekenen. Daarnaast maakten ze zelf een krant waarin alles staat wat ze hebben geleerd en wat ze er van vonden.
Iedere middag waren de kinderen zelf bezig met de volgende onderdelen: koken, sportdag, techniek (demonteren van oude elektronica en daarna zelf een bewegende verbinding maken), natuurkunde (mad science).
Hoe leuk kan leren zijn!
Externe gastdocenten boden de praktijklessen aan.

En nu verder…
De kinderen waren zeer enthousiast. Ook van ouders uit de wijk ontvingen we veel positieve reacties. We hopen in 2015 weer zo'n fantastische Summerskool neer te zetten, alleen dan voor tachtig kinderen. 

[Bob Verveda, De Lochtenberg]

 

Summer ’s cool in Udenhout een groot succes! 

opening-door-noordanus-2

Op 14 juli was het zover! De Summer ’s cool in Udenhout opende feestelijk zijn deuren. Ruim veertig kinderen met ouders, familieleden en vrienden, maar ook collega-leerkrachten van basisschool De Wichelroede en pedagogisch medewerkers van kinderopvangorganisatie Humanitas waren aanwezig om getuige te zijn van het feit dat de eerste zomerschool in het dorp van start ging.

Burgemeester P. Noordanus nam het officiële gedeelte voor zijn rekening. Hij sprak zijn vertrouwen en enthousiasme in de Summer ’s cool uit en knipte daarna het lintje door. Omroep Brabant legde dit bijzondere moment vast.
De deelnemende kinderen kregen de eerste workshop van de burgemeester. Zij mochten hem het hemd van het lijf vragen en daar maakten ze dankbaar gebruik van:

Vraag: wat is uw leukste plekje in Tilburg?
Antwoord: onder het standbeeld van Willem ll op het Piusplein.
Vraag: waar gaat u het liefst op vakantie?
Antwoord: naar vrienden in Zuid-Afrika, maar ik kan ook met een stapel boeken onder een parasol zitten aan de kust.

Later die ochtend was het even tijd voor ontspanning en hebben de kinderen genoten van een overheerlijke Summer ’s cool slagroomtaart.
In de middag namen de kinderen deel aan de workshop 'Hoe maak je een krant?' Hierbij kregen ze meteen de kans een verslag te maken over het bezoek van de burgemeester en enkele deelnemers en docenten daarover te interviewen.

Een balans tussen denken en doen
Die eerste dag is een goed voorbeeld van hoe de twee weken Summer ’s cool opgebouwd waren. In de ochtend werden leuke, prikkelende maar informatieve workshops gegeven door (gast)docenten en in de middag werd het geleerde toegepast in de praktijk of werden workshops aangeboden die aansloten bij de ochtendactiviteit.
Dagelijks werd er dus een goede balans gecreëerd tussen denken en doen.
Tijdens het keuze-uurtje hadden de kinderen de keuze uit vijf activiteiten zoals sport/dans, krant maken, knutselen, lezen en vrij spelen. Deze activiteiten werden begeleid door leerkrachten, pedagogisch medewerkers en/of ouders die kwamen helpen.
Voorbeelden van workshops die een groot succes waren bij de kinderen: de wandeling met rekenopdrachten door De Brand met gebiedkenners, workshop over China, Workshop rappen van bekend rap-duo Boef en de gelogeerde aap, workshop fotografie, workshop technisch lego.

Evaluatie & Meervoudige Intelligentie (MI)
Aan het eind van iedere dag werd er samen met de kinderen geëvalueerd. Wat vond je het interessants? Wat heb je geleerd? Alle bevindingen en ervaringen mochten zij op een creatieve wijze weergeven in een persoonlijk logboek. In dit logboek werd vooral stilgestaan bij de gebieden van meervoudige intelligentie. Tijdens zo’n evaluatiemoment kregen de kinderen een lege MI-cirkel. Zij mochten het intelligentiegebied waarin zij waren uitgedaagd die dag inkleuren en in hun logboek plakken.
Uit de logboeken van de kinderen is gebleken dat per week (en in sommige gevallen zelfs per dag) alle intelligentiegebieden geraakt zijn.

Niet alleen coole kinderen maar ook coole ouders!
Er waren niet alleen 65 coole kinderen die vol enthousiasme deelnamen aan de Summer ’s cool, ook veel ouders van deelnemende kinderen hebben een bijdrage geleverd aan het programma van de Summer ’s cool. Dagelijks waren er ouders die meehielpen tijdens het keuze-uurtje en de lunch. Ook stonden er genoeg ouders klaar voor het vervoeren van de kinderen wanneer een activiteit in de omgeving plaatsvond. Een van de ouders heeft een workshop interactief voorlezen gegeven en een ander heeft workshops over de maan en over fossielen aangeboden.

De Summer ’s cool borrel en diploma-uitreiking
Als afsluiting van de laatste week Summer ’s cool hebben de kinderen een knallende Summer ’s cool-borrel georganiseerd voor alle kinderen , ouders en overige betrokkenen van de zomerschool. Niet alleen werden hapjes en drankjes gemaakt en uitgeserveerd door de kinderen, ook werden er presentaties gegeven over wat ze hadden geleerd en beleefd. Zo werd een dans uitgevoerd, werden gedichten voorgelezen en werden de twee Summer ’s cool raps vol enthousiasme gezongen.
Na de presentaties en optredens is er stilgestaan bij het verloop van de twee weken Summer ’s cool en als kers op de slagroomtaart ontving ieder kind een diploma. Wat waren ze trots! We kunnen terugkijken op twee uitdagende, leerzame en vooral ook leuke weken.

[Nicole Schipper, De Wichelroede]


Summer ’s cool rap

Summer's cool is leuk
Summer's cool is cool
We zijn hier aan het chillen
Als je snapt wat ik bedoel
Summer's cool is leuk
Summer's cool is vet
We zijn hier aan 't leren
Maar toch hebben we veel pret

We hebben iets geleerd over de maan
Dat je er altijd heen kunt gaan
We hebben geleerd om in het Chinees te tellen
Dat is wel handig als je Chinees wilt bestellen
We begonnen met dichten we maken nu een rap
Summer's cool is leuk dus hou nou maar je klep
Met z'n allen wandelen in de Brand
Salamanders, kikkers ga maar aan de kant

Summer's cool we zijn hier al een tijdje
Het is zo chill, dus we willen hier wel blijven
We hoeven niet te rekenen, taal of meer
We doen veel leuke dingen keer op keer
We hebben veel geleerd over China
Voetballen en spelen dus het is hier echt wel prima
Wij zijn de boys van Summer's cool
We hebben de flow dus we zijn zo cool
Mijn laatjes die zijn opgeruimd, mijn tafeltje is schoon
Iedereen is weg, dus I’m the boss alone.
Kinderen van groep 4 t/m 8 (eerste week Summer ’s cool)


Gedicht

Summer ‘s cool
De burgemeester kwam kijken.
We vonden hem op niemand lijken.
Toen we binnen kwamen
Waren er veel ballonnen en ramen.
We kregen we een mini map
Iedere dag moeten we daarin werken in een klap.
Het was erg gezellig het was erg leuk,
Al dat werken we lagen in een deuk
We kregen veel taart en aten het op met een hele grote vaart
Het was allemaal de moeite waard
Annelies (groep 5), Freek (groep 2) en Renee (groep 6)


De maan

We hebben iets geleerd over de maan.
Dat je er altijd heen kan gaan.

De maan is een plek van kraters en kuilen.
De maan is een plek waar mensen niet huilen.

De maan is een is een stukje van ons leven.
De maan is een plekje dat blijft niet voor even.

Op de maan kun je komen met een raket.
En als je er bent zeggen wij: je hebt het Gered.

Dan zoek je naar spullen en anderen wezens.
Dan zoek je naar dingen en anderen levens.

Dan zoek je naar dingen om je heen.
Maar vaak ben je samen en niet alleen.

Dat moet je weten over de maan.
Voor als je er ooit heen wilt gaan.
Isa Hoppenbrouwers, groep 8