Na de carnavalsvakantie zijn de stamgroepen van basisschool De Kring gestart met het thema Teletijdmachine. Dit is het derde wereldoriëntatiethema van dit schooljaar. De kinderen onderzoeken en werken aan allerlei vragen rondom dit thema. Veel van deze vragen hebben met de geschiedenis te maken.
Kom maar eens kijken in de Kikkerpoel en Torteltuin (beide 2-3). Daar werken de kinderen aan een levenslijn. Alle kinderen worden zich er van bewust dat zij zelf ook een geschiedenis hebben. De geschiedenis begint bij de geboorte en loopt door tot nu. Ze leren om de levenslijn in de goede volgorde op te bouwen. Zo leren ze ook om de cijfers aan de getaltekens te koppelen door te stempelen (speciaal voor groep 2).
Ze leren om onderscheid te maken tussen iets wat je meegemaakt hebt en iets dat een belangrijke mijlpaal in je leven was. Daarvan maken ze een taaltekening en hangen deze op de goede plaats aan de levenslijn.
Ook leren ze om mensfiguren te maken. De kinderen tekenen zichzelf bij de geboorte en elk volgend levensjaar. Zo zien ze ook hoe we veranderen. En om het compleet te maken knippen en plakken ze een foto van zichzelf bij elk levensjaar.

Torteltuin teletijdmachine 600

 

Nóg een mooi project van De Kring: de Bakfietsjuf

Op donderdagmiddag 12 maart kwam de Bakfietsjuf op bezoek in twee stamgroepen: de Kikkerpoel en de Drakenburcht. In de eerste gaf ze een workshop over kleding uit de Gouden Eeuw. In groepjes van vier hebben de kinderen hele rijke ridders, jonkheren en jonkvrouwen gemaakt. Eerst plakten ze lapjes dure stof op een houten plaat. Vervolgens is het geheel nog rijker versierd met diamanten en edelstenen.

In de Drakenburcht leerde ze de kinderen hoe ze zelf verf kunnen maken. Ze vertelde eerst over gevels van huizen in Amsterdam en de kinderen tekenden huizen met mooie gevels. Daarna leerde de Bakfietsjuf de kinderen verf te maken met een eidooier, crêpepapier, water en een kwast. De kinderen verfden daarmee hun tekening, die heel mooi glimmend werden.

150312 Kikkerpoel bakfietsjuf