Frank Storm, directeur
"Het gebouw heeft de vorm van een L. Er zijn twee lagen, de begane grond en de eerste verdieping. Tot zover is er niets nieuws onder de zon. Maar... elk lokaal heeft een eigen binnen-/buitendeur, naar een halletje met twee toiletten en de kapstokken voor jassen en tassen. Je valt dus letterlijk met de deur in huis.

voordeur-toiletten-teamkamer

Een eigen voordeur voor iedere klas, met eigen toiletten en kapstokjes. Een kijkje in de teamkamer.

De ruimtes tussen de lokalen zijn geen doorgaande wegen om van de ene plek naar de andere te komen, maar werkruimtes voor het onderwijs, óns onderwijs. Dat geeft veel rust in de school.
Alle lokalen komen uit op een binnenplein en zijn voorzien van schuifdeuren, zodat dit plein bij het onderwijs betrokken kan worden. Je creëert open ruimtes. Het gebouw ademt de Jenaplan-gedachte, waarvan vieren in de ruimste zin van het woord een belangrijke peiler is.

de-hal-en-het-rondleidingsteam

Vanaf de bovenverdieping zicht op de aula en het podium. Het rondleidingsteam: Rox, Sanneke van Gils en Sterre.

Midden in de school bevindt zich de aula. Op deze centrale plek vinden vieringen voor de gehele schoolgemeenschap plaats. Deze ruimte wordt ook gebruikt door de kleinsten als speelzaal.
In een tijdschrift over scholenbouw vond ik dit concept van de galerijschool. Het sprak me aan. Alle betrokkenen waren trouwens meteen enthousiast. De architect had nog nooit zo'n school gebouwd, maar vond het een uitdaging het project binnen het beschikbare budget te realiseren. En dat is gelukt."

Sterre en Rox van de Torteltuin (groep 2-3)
sterre-en-rox"Op het laatst hebben we op de oude school geholpen met het leegmaken van de kasten. Toen hadden we een heel gekke klas. Half leeg. Alles was aan de kant en wij maar rennen!
Op de laatste schooldag op de oude school mochten we door het raam naar buiten klimmen. We hadden bouwhelmen op. Het was een beetje eng. Er was een flinke regenbui, juist toen de bel ging. We mochten onze bouwhelmen naar beneden gooien.
Op het openingsfeest op 5 september dronken we kinderchampagne op het nieuwe schoolplein.
Onze klas is boven. Per klas zijn er twee wc's. Maar er zijn geen aparte jongens- en meisjes wc's. Elke klas heeft een eigen voordeur.
Tussen alle muren hebben we grote schuifdeuren. Die staan vaak open als we gaan werken in een andere klas. We hebben themahoeken: bouwhoek, speelhoek, werkhoek... die hebben we verdeeld over de lokalen. Dat kan, met schuifdeuren.
Een keer was ons lokaal het podium en de andere lokalen de zaal waar het publiek zat. Juf Sanneke was een uitvinder bij de opening van de Kinderboekenweek."

Juf Sanneke (leerkracht groep 2-3)
"Het gebouw bestaat uit vier pleinen, waaromheen de lokalen gegroepeerd zijn: 0 en 1, 2 en 3, 4 en 5, 6 en 7. De twee groepen 8 hebben een eigen, unieke plek. Op deze wijze kunnen we inspelen op elkaars rooster, instructies en verwerkingen combineren. Elk plein heeft een eigen kleur.
Het groene plein van de groepen 0 en 1 ligt in het verlengde van de peuterspeelzaal van De Vliegwereld. Er is intensief contact, zodat het voor de kinderen van De Vliegwereld gemakkelijk wordt gemaakt voor Jenaplanschool De Kring te kiezen.
Het blauwe plein is de thuisbasis van de groepen 2 en 3. Van Sterre en Rox.

lokaal-rodeplein-oranjeplein

Een klaslokaal, het rode plein en het oranje plein met keukenblok.

Het rode plein herbergt de groepen 4 en 5. De tafeltjes zijn driehoekig, licht en ogen fris. Je kunt ze in elke denkbare opstelling plaatsen.
Het oranjeplein is dé plek voor de groepen 8. Daar bevindt zich ook het technieklokaal en een modern keukenblok, dat ertoe uitnodigt een recept in geuren en kleuren uit te werken.

2xbibliotheek

De bibliotheek

Op onze bibliotheek zullen veel scholen jaloers zijn. Hij wordt gerund door vrijwilligers, in samenwerking met de bibliotheek. Dank zij acties en schenkingen van uitgevers hebben we een uitgebreide collectie kunnen samenstellen, die actueel gehouden wordt. Elke leerling heeft een eigen pasje.
Toen we nog in het oude gebouw zaten, was er veel intern verkeer. Leerkrachten kwamen elkaar regelmatig in hal of gang tegen. Ook de leerlingen konden een ommetje maken binnen het gebouw en even bij een andere klas naar binnen gluren. Dat is verleden tijd. We werken nu op eilandjes en dat zou je een verarming kunnen noemen. We zullen er nog meer werk van moeten maken elkaar te blijven ontmoeten. Maar de mogelijkheden die het gebouw met zich meebrengt wegen ruimschoots op tegen de beperkingen. Het is een uniek jenaplangebouw dat uitnodigt tot omdenken, nieuwe vormen te vinden binnen je lesgeven. Met elkaar.

galerijschool-wadi

De galerijschool in volle glorie. Het uitdagende speelterrein met wadi.

Weet je wat een wadi is? Dat is een rivierdal in droge gebieden – woestijnen - dat gedurende het grootste deel van het jaar droog staat. Gedurende natte periodes en regenbuien stroomt echter veel water door de wadi. Beroemde wadi's, toeristische trekpleisters, liggen bijvoorbeeld in Oman.
Maar... op het buitenspeelplein van de onderbouw van De Kring heeft de tuinarchitect ook een heuse wadi ontworpen. Een trekpleister. Kinderen kunnen er naar hartenlust in spelen als er water in staat: bootjes laten varen, met je laarzen er doorheen plenzen. Als de wadi droogstaat nodigt hij uit er doorheen te fietsen, bruggen te bouwen of met banden te experimenteren.
De begroeiing moet nog komen, want de natuur heeft zijn tijd nodig, maar als we een paar seizoenen verder zijn, loopt de pleinen van onderbouw, midden- en bovenbouw van steen, naar halfsteens, naar groen. En ligt het buitentheater verscholen achter heuvels en beukenhagen. Komt dat zien!

In en rondom de school is gewerkt met lichte kleuren en materialen. Het gebouw en de omgeving stralen rust uit. De kinderen en de leerkrachten zorgen voor de kleur."

Marijke van Oploo
Peter Vervloed.