Omdat zoiets natuurlijk niet in een minuut of tien te realiseren is op een manier die ook nog aantrekkelijk is voor publiek, besloten we het hele proces vooraf uit te voeren in een schoolklas en te laten filmen. Dan kan iedereen op eigen tempo bekijken hoe zo'n projectje in de eigen klas aan te pakken is.
De praktijk-klas werd groep 7 van Berkeloo, waar Robert Nijssen een van de leerkrachten is. Er werd een datum geprikt en Nol nodigde Frank van Pamelen uit om samen de les te verzorgen en bracht ook nog een cameraman mee.

SEL 1

Het thema voor het lied was door ons al voorbereid: 'verschillen'. Als brainstormend werden er heel veel verschillen opgesomd. Gezamenlijk werden er door het zingen van "lalalala" melodielijnen bedacht voor coupletten en het refrein. Toen dat tot tevredenheid was gelukt, werden de lettergrepen die in de regels van het lied pasten geteld, en in een schema op het bord gezet. Er werd alvast een voorschotje genomen op de tekst van het refrein.

SEL 2

De kinderen werden in drie groepjes verdeeld, ieder groepje ging met een aantal 'verschillen' aan de slag om een samenhangend coupletje te maken. Het aantal lettergrepen in een zin moet precies overeenkomen met het schema op het bord. Het groepje dat het eerste couplet moest maken had de opdracht om te zorgen voor soort inleiding, het derde groepje zorgde voor de afronding van het lied. Nol, Frank en Robert dachten mee met de kinderen en brachten ze op nieuwe idee├źn. Het was niet gemakkelijk, maar de opdracht werd met veel inzet en enthousiasme uitgevoerd.
Uiteindelijk ontstond er een enigszins ruwe versie van het lied, dat nog enkele keren klassikaal gezongen werd om foutjes te signaleren en weg te werken. Nol en Frank brachten de 'finishing touch' aan.

SEL 3

Nol Havens beschikt over een studio in Tilburg en vanwege het grote enthousiasme van de kinderen werd de klas verrast met de mededeling dat er van het lied ook een echte geluidsopname zou worden gemaakt! Hij zorgde ervoor dat er instrumentale muziek werd opgenomen zodat Robert met de klas kon oefenen.
Na een week of twee vertrok op een regenachtige maandagmorgen de hele klas met Robert en een aantal ouders richting Tilburg om het lied 'Het is fijn om jezelf te zijn' op te nemen. Een hele happening!! Cameraman Sam was ook hier weer van de partij om een videoclip op te nemen.
Natuurlijk werkte Robert het project mooi af door een stapel cd'tjes te branden en een tekenles te besteden aan het ontwerpen van cd-hoesjes.

studio1

studio2

Gaandeweg ontwikkelde een vrij eenvoudig plannetje zich tot een onverwacht en prachtig evenement voor deze kinderen. Dat is natuurlijk niet voor alle aspirant-componisten weggelegd. Maar het is hoe dan ook een leuk en inspirerend lesdoel om met je klas je eigen lied te bedenken!!

Je kunt hier de video's van de Schrijf-een-liedje-met-je-klas-les en van de videoclip bekijken. De tekst van het lied is hier te vinden.

[Marijke van Oploo]