Spelenderwijs leren blijkt altijd goed te werken

afbeeldingDKA 350Het project heeft een verhaallijn: twee ambitieuze productiemedewerkers uit de Peperkoekfabriek willen een restaurant openen omdat ze een droom hebben: kok worden. Zij hebben geen koksopleiding nodig, want als je peperkoek kunt maken, dan kun je alles maken, zo redeneren zij…
De praktijk blijkt wat lastiger: hun eerste maaltijd mislukt (uiteraard) grandioos. Zij snappen niets van de recepten. Zij hebben namelijk geen flauw benul van hoeveelheden, tijd en volgorde. Gelukkig is daar de hulp van de kinderen. 

In de kleuterklassen (groep 1 en 2) gaan de kinderen aan de slag met onder andere het maken van groente- en fruitspiesen voor de hele klas. Die moeten er allemaal precies hetzelfde uitzien. Bij zoiets relatief eenvoudigs komen toch nog behoorlijk wat rekenkundige begrippen kijken: hoeveelheden, volgorde, minder-en-meer, optellen en aftrekken. Als er op elk spiesje twee druiven horen, dan kunnen zij uitrekenen hoeveel druiven er in totaal nodig zijn voor alle spiesjes samen.
In de middenbouw (groep, 3, 4 en 5) worden de rekenkundige begrippen uitgebreid met breuken, verhoudingen en groeperen. Zo is het in een restaurant belangrijk om grote hoeveelheden tegelijk te koken: dan ben je het snelste klaar. De kinderen leren hoe je de benodigde ingrediënten goed kunt verdelen als je bijvoorbeeld pizza’s bakt, zodat elke pizza er hetzelfde uit komt te zien. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van verhoudingstabellen, waarmee je een taart in gelijke stukken kunt verdelen.
Het project 'De Kleine Happers' wordt afgesloten met een verzameling van goed uitgewerkte recepten die de twee wannabee-koks kregen, zodat zij hun restaurant kunnen openen.

Het rekenproject maakt duidelijk dat je geen wiskundeknobbel hoeft te hebben om rekenen leuk te vinden. Ook kinderen die rekenen saai, moeilijk of abstract vinden, ontdekken dat zij rekenen in het dagelijks leven al heel veel gebruiken en dat rekenen helpt om je leven gemakkelijker te maken.  
En het leukste van het project? Dat de kinderen bijna al het lesmateriaal mogen opeten!

< Team De Kleine Akkers >