Vaste grond onder de voeten voor muziekonderwijs

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat onze muzikale vaardigheden nauw verweven zijn met een scala aan sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden. Kortom: muziek is met ons mens-zijn verweven. 
Wie staat niet even luisterend stil als hij langs een school loopt en hij hoort kinderstemmen zingen, of de klanken van een piano? Muziek raakt ons. Altijd.

OnsMuziekaleBreinMinister Bussemaker heeft met Joop van den Ende en het Oranjefonds afgesproken dat ze gaan samenwerken om het muziekonderwijs op school een stevige impuls te geven. Het ministerie trekt er tot 2025 25 miljoen euro voor uit. Van den Ende zet zich samen met private partijen in om hetzelfde bedrag bijeen te brengen en een campagne te starten. Het oranjefonds spant zich in om het programma Kinderen Maken Muziek de komende jaren voort te zetten. Dat zijn initiatieven waar muziek in zit, maar wil muziekonderwijs vaste grond onder de voet krijgen in de klas, dan zal de leerkracht een vervolg moeten geven aan deze initiatieven.
Maar ja, niet elke leerkracht is geboren met muzikale genen, kan een instrument bespelen of een liedje tot een goed einde brengen. Toch zijn er veel die de wens hebben om wat meer met muziek te kunnen doen in de klas. De spellingsregels aanleren door een liedje, de tafeltjes leren op een melodietje. Het maakt het leren voor de kinderen makkelijker en het lesgeven gezelliger.

Wist je dat er een groot aantal cursussen, speciaal voor leraren in het basisonderwijs wordt aangeboden door het Factorium? Er is een flinke lijst waar je uit kunt kiezen: voor beginnende muzikanten, maar ook voor gevorderden. Deze cursussen vallen onder scholingsactiviteiten die door het scholingsbudget betaald kunnen worden.

Binnen Tangent hebben we een paar ervaringsdeskundigen. Waarom hebben zij de cursus gevolgd? Is hun lesgeven er werkelijk door veranderd? Staan ze anders voor de klas?

Rogier Nieber De cursus keyboard spelen is zeer waardevol. Ik heb zelf drie sessies van tien lessen gevolgd. Dat vind ik minimaal. Zelfs dan moet je veel blijven oefenen. Anders heeft het geen zin. Het is zeker een aanrader voor mensen die wat meer met hun muzieklessen willen. We zijn op school bezig met kunst taal routines. Tijdens ons CMKT2 traject gaan we ons daar verder in bekwamen. Nu proberen we dat met muziek. Ik gebruik muziek ook als middel om vaardigheden aan te leren. Dat is iets wat we op school in de toekomst veel meer willen gaan doen. Maar we willen ook meer dramatiseren en beeldend werken.

Marielle van de Plas Ik ben nu met de derde cursus gitaar bezig en kan het zeker tijdens mijn muzieklessen inzetten. Het brengt veel sfeer in de groep, ook bijvoorbeeld tijdens de verjaardagsfeestjes. Ik kan me voorstellen, dat je als leerkracht na één cursus nog niet voldoende vaardigheid hebt om er daadwerkelijk in de klas mee aan de slag te gaan.

Eva van Gorp Ik heb de beginnerscursus en de vervolgcursus keyboard spelen gevolgd. In het begin was ik niet zo tevreden over de cursus, omdat er niet genoeg gedifferentieerd werd. Daarna werd het beter. Ik kan aardig keyboardspelen, maar ik gebruik het nog te weinig in de klas. Tegelijkertijd focussen op de leerlingen en keyboard spelen is lastig. Ik moet me nog te veel focussen op de toetsen.

Enthousiast geworden en nu zelf op zoek naar een cursus? Neem eens een kijkje op de website van Factorium. Klik in het linkermenu op ‘scholing’.  
 

gitaar700