De magie van de taal

De eerste schoolschrijver was Lydia Rood. Zij is nog steeds verknocht aan Stichting De Schoolschrijver. Maar ze is niet de enige meer. Maar liefst 47 schrijvers committeren zich vanaf januari 2018 een half jaar lang aan leerlingen, ouders en leerkrachten op scholen in Amsterdam, Friesland, Utrecht, Limburg en Noord-Brabant. Zij delen hun liefde voor verhalen, lezen en creatief schrijven. Zij maken kinderen enthousiast voor de magie van taal.

De Schoolschrijver 4 700

Het intensieve traject bestaat uit drie hoofdlijnen:
de schoolschrijver in de klas: de schrijver werkt gedurende een half jaar met alle kinderen van drie groepen. Hij komt elke week een uur in de klas;
de workshop: de schrijver geeft het team praktische tips om zelf creatieve taallessen te verzorgen. De leerkrachten gaan ook zelf aan de slag;
de oudersalon: de schrijver vertelt de ouders meer over zijn werk, geeft voorleestips en bespreekt kinderboeken. Ook beantwoordt hij vragen.
Bovendien heeft de schoolschrijver vrije uren om andere klassen te bezoeken. Hij kan dan een verhaal vertellen, voorlezen, taalspelletjes doen, zingen… van kleuterbouw tot bovenbouw.
Natuurlijk wordt het traject afgesloten met een taalknallend feestje, voor iedereen.

Behalve het intensieve traject van een half jaar, biedt De Schoolschrijver nog meer:
de Schoolschrijver Academie: praktische en inspirerende trainingen in leesmotivatie, creatief schrijven en spelen met taal, voor leerkrachten door schoolschrijvers.
de Schoolschrijver-maand: een maand lang een schrijver digitaal en in levende lijve in de klas, voor basisscholen die schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau willen tillen.

De Schoolschrijver 3 700

Meer informatie?
Basisschool De Lochtenbergh ontvangt in januari 2018 voor de derde keer een schrijver. Deze school heeft dus ervaring met het programma dat De Schoolschrijver te bieden heeft. Het is ook de enige school binnen Tangent die gebruikmaakt van het aanbod.
Ilse Buylinckx is de coördinator en contactpersoon van de schoolschrijver op De Lochtenbergh. Zij verwoordt de keuze als volgt:
‘De meeste kinderen hier op school beginnen met een flinke taalachterstand. Van thuis uit krijgen ze weinig mee. Alles wat we ze op het gebied van taal extra kunnen bieden, is mooi meegenomen. De lessen van de schoolschrijver zijn inspirerend en motiverend. Ze tillen schrijven, leesplezier en taalvaardigheid naar een hoger niveau. En natuurlijk is het hartstikke spannend om te ontdekken hoe een echte schrijver werkt. Dan pak je misschien sneller een boek.’
Ilse.buylinckx@tangent.nl  
Ook kun je voor informatie terecht bij www.deschoolschrijver.nl of bij p.vervloed@ziggo.nl

De Schoolschrijver 1 700

 

De schoolschrijvers van De Lochtenbergh: 

DrieSchoolschrijvers

 

Eus Roovers  (eerste schoolschrijver De Lochtenbergh)
Al op de basisschool wist ik wat ik later wilde worden: ridder! Maar nu ben ik Schoolschrijver. Hoera! In ieder geval wel veiliger, qua draken en zo. Ik schrijf omdat ik er blij van word. Dat plezier in schrijven ga ik aan de kinderen overbrengen. Lol trappen met taal, dus!

Marlies Slegers  (tweede schoolschrijver De Lochtenberg)
Ik woonde als kind in een buitenland waar weinig mogelijkheden waren om buiten te spelen, te sporten of televisie te kijken. De bibliotheek werd mijn habitat – ik verslond boeken. Lezen, dat is reizen in je hoofd, avonturen beleven, empathie kweken. Boeken geven een inkijk in andere werelden, andere culturen. Als Schoolschrijver wil ik de liefde voor lezen overbrengen op kinderen.

Peter Vervloed (derde schoolschrijver De Lochtenberg)
Ik ben een onderwijzer die schrijft en een schrijver die lesgeeft. Dat heb ik jarenlang kunnen vertellen. Het klopt nog steeds, ook al ben ik geen onderwijzer meer.
Alles in het gewone leven heeft fantasie nodig om nog mooier, leuker of spannender te worden. Verhalen zorgen voor die extra lach of traan. Kijk, dat wil ik doorgeven.

 < Peter Vervloed >