Werken aan Natuur en Milieu-Educatie

NME 1 700

Ruud Stroop, al zeven jaar onderwijsassistent en bovendien coördinator natuur en milieu-educatie (NME), kreeg de mogelijkheid om binnen school een schooltuin te realiseren. Het balkon bleek hiervoor een geschikte plek. Dan moest je goed kijken, maar dat is Ruud wel toevertrouwd. Zijn vader is hovenier en in zijn kinderjaren heeft Ruud het tuinieren met de paplepel ingegoten gekregen. Ook thuis in Breda is hij met zijn zoontje van vier vaak in de tuin aan het werk. Zijn dochtertje van één is daar nog te jong voor, maar alles wat groeit en bloeit…
Ruud zag dat de zon zorgde voor de juiste hoeveelheid licht en de goede temperatuur. Samen met Tineke Vermeer (T-primair) schroefde hij bakken van betonplex in elkaar en hing er worteldoek in. Met een aantal collega’s werden de bakken verder afgewerkt. Groenrijk Tilburg leverde een kas en irrigatiesysteem om de tuin compleet te maken.
Kinderen, collega’s en ouders gingen fanatiek de moestuintjes van AH sparen om de bakken te vullen met aardbeien, bessen, broccoli, dille, goudsbloem, paksoi, kaasjeskruid…

NME 3 700

Ruud Stroop beheert de schooltuin, maar hij doet nog veel meer. Hij stelt tentoonstellingen samen. Een voorbeeld: 'herfst op De Lochtenbergh'. Met behulp van materiaal van het Natuurmuseum en indrukken uit de omgeving van de school (lekker dichtbij) kunnen de kinderen dat seizoen ervaren. Een naschoolse activiteit is ‘vogels in de winter’. Samen met de kinderen maakt hij vogelhuisjes en zaadkettingen. Gewapend met verrekijker en zoekkaart gaan ze de wijk in om vogels te spotten, want vogels vliegen overal.
Inmiddels heeft Ruud de NME-cursus, aangeboden door T-Primair, afgerond. Drie dinsdagen heeft hij zich samen met enthousiaste collega’s van andere scholen gebogen over de volgende vraag: hoe kunnen we de natuur betekenisvol maken binnen de school?
’s Morgens zaten ze netjes in de schoolbanken, maar na de lunch gingen ze erop uit: soort- en plantherkenning, het onderzoeken van zwerfafval. Waarom ligt het hier? Van wie zou het geweest kunnen zijn? Is het schadelijk voor het milieu? Die lessen gingen verder dan het plaatje met het praatje in de methode en kunnen gemakkelijk overgeheveld worden naar de klas.
Tijdens netwerkbijeenkomsten met oud-NME-cursisten, waar ook weer nieuwe cursisten bij aansluiten, worden ideeën uitgewisseld en vormen van samenwerking gezocht. De tweede netwerkbijeenkomst was op De Lochtenbergh. Ruud heeft toen een inleiding gehouden over het realiseren en beheren van een schooltuin.

NME 2 700

Een bijzondere activiteit organiseert Ruud Stroop elk jaar in november. Dan planten de kinderen rond de school zo’n vierhonderd bloembollen, onder meer gratis geleverd door Bulbs4Kids* 
Dat geeft de kleurrijke school die De Lochtenbergh al is een nóg kleurrijker gezicht. 

< Peter Vervloed >

 

Logo Bulbs4Kids

 

*Meer weten over Bulbs4Kids: kijk op de website. De afbeelding bovenaan deze pagina is afkomstig van deze site.